Jsou chia semínka skutečný zázrak?

Jsou malá a mnozí lidé si je napoprvé spletou s mákem. Někomu zase připomínají kaviár. Zastánci zdravého životního stylu si je však neumí vynachválit a přidávají je do mnoha jídel. Vzali jsme si chia semínka pod drobnohled a prozkoumali jsme, kolik vitamínů se v nich nachází a zda opravdu patří mezi nejzdravější potraviny na planetě.

Pro původní obyvatele Ameriky byla chia semínka posvátnou rostlinou a uznávali ji pro pozitivní účinky na zdraví. Jejich pojmenování pochází z aztéckého slova chian, které v překladu znamená olejnatý. Svůj název tedy dostala právem, protože jsou bohatým zdrojem rostlinných omega-3 mastných kyselin.

Chia semínka a smoothie
Chia semínka můžete přidat v podstatě do jakéhokoliv jídla.

Chia a jejich pozitiva:

  • snižují krevní tlak,
  • jsou vynikající zdroj vápníku,
  • zasytí na dlouhou dobu,
  • dodají vám hodně energie a zvýší výkonnost,
  • vyrovnávají hladinu cukru v krvi,
  • jsou vhodná pro celiatiky.

Chia semínka by se kvůli vysokým nutričním hodnotám neměli konzumovat večer. Mohly by vám způsobit nespavost. Také se nedoporučuje jíst jejich nasucho, protože mohou způsobit zažívací potíže. Oproti mnohým pozitivům jsou však tyto malé nevýhody zanedbatelné, nemyslíte?

Malá semínka s velkou silou

Chia semínka nemají výraznou chuť, takže je můžete v podstatě přidat do jakéhokoliv jídla. Největší oblibu si však získala při snídani jako doplněk do jogurtů, müsli, smoothie nápojů, ale můžete si jimi posypat i vajíčka na jakýkoliv způsob. Podobně jako všechna ostatní semínka, i chia se perfektně hodí do salátů, kterým dodají potřebnou nutriční hodnotu. Chia semínka dokážou po absorbování vody svůj objem zvětšit až 12 násobně. Namočená ve vodě se obalí gelem bez kalorií, který ve vás vyvolá pocit sytosti.

Chia semínka a salát
Semínka chia se perfektně hodí i do salátů, čímž zvýší jejich nutriční hodnotu.

Chia puding, který vás nabije energií

Pudink z chia semínek na první pohled nemusí vypadat lákavě, ale když do něj přidáte své oblíbené ovoce a müsli, zamilujete si ho. Navíc jeho příprava trvá krátce. Přichystejte si ho už večer a ráno můžete déle ležet v posteli.

Chia semínka a pudink
Chia pudink vás zasytí na dlouhou dobu a připravíte si ho velmi jednoduše.

Ingredience

  • 4 polévkové lžíce chia semínek
  • 1,5 hrnku kokosového mléka
  • 1 polévková lžíce medu / agáve / javorového sirupu
  • ovoce podle chuti

Postup

Chia semínka rozmíchejte ve sklenici spolu s mlékem a sladidlem, přikryjte a odložte na noc do chladničky. Ráno pudink vyndejte a přidejte ovoce podle chuti. Pudink můžete střídavě navrstvit s ovesnými vločkami, jogurtem, kokosem nebo přidejte ještě večer kakao či ingredience podle vlastní chuti a fantazie. Na vymýšlení stále nových snídaní je chia pudink jako stvořený.

  • Komentáře

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
  • Podobné články
0
Krása Móda Trendy

Jarní trendy v manikúře

0
Strava Zdraví

Lehké letní saláty ideální na večeři

0
Lifestyle Novinky Tipy a inspirace

6 tipů na valentýnský dárek pro partnera

Navigácia

Magazíny