5 věcí, které pomohou vašemu mozku zbavit se stresu

Stává se vám někdy, že když si večer lehnete do postele, v hlavě se vám začnou vynořovat myšlenky rychlostí blesku? Hodně práce, stres, různé úkoly, které vás čekají a na které jste nuceni myslet, způsobují, že mozek je v jednom kole. Stejně, jako je třeba pečovat o tělo, je třeba se věnovat i vaší mysli. Pokud necháte mozek neustále pracovat a vystavujete ho dlouhodobému stresu, v podstatě ho trápíte. Přinášíme vám 5 základních tipů, které vám pomohou snížit stres.

Muž meditující v přírode
Meditace pomáhá mozku odpočinout si.

Meditace

Meditace je pro mozek nesmírně prospěšná. Je vědecky prokázáno, že snižuje stres, zlepšuje soustředění a pozornost, podporuje duševní sílu, odolnost či emocionální inteligenci. Nejdůležitější však je, že váš mozek si během ní odpočine. Už 5 minut meditace vás restartuje a budete se cítit lépe. Můžete ji vyzkoušet večer před spaním nebo kdykoliv během dne.

Jak na to? Sedněte si, zavřete oči a soustřeďte se na přirozené dýchání. Vnímejte, jak vzduch při nádechu a výdechu prochází vašimi nosními dírkami. 5 minut takového soustředění vás spojí s vaším já a mozek si odpočine od okolního světa.

Skupina cvičících lidí.
Cvičení je prospěšné pro činnost mozku.

Pohyb

Cvičení je další skvělý způsob, kterým donutíte mozek odpočinout si, ať chce či nechce. Během provádění pohybu se totiž soustředíte na něj a nedokážete myslet na problémy nebo úkoly, které vás čekají. Takže si můžete být jisti, že po půl hodině běhu či hodině v posilovně z vás opadne stres. Díky pohybu se mozek lépe prokrvuje a zásobuje kyslíkem a po cvičení se mnohem lépe soustředíte na práci. Ve studii provedené na Univerzitě Britské Kolumbie vědci dokonce zjistili, že pravidelné aerobní cvičení posiluje oblast mozku odpovědnou za paměť a učení. Takže neváhejte a začleňte pravidelné cvičení do svého životního stylu, mozek se vám za to odvděčí.

Muž spící na gauči.
Během spánku se uklidí informace v mozku a udělá se prostor pro nové.

Spánek

Každý člověk je individuální a každému vyhovuje jiná délka spánku na to, aby se cítil přiměřeně odpočinutý. Obecně se pohybuje od 6 do 10 hodin. Pokud si člověk neodpočine, opravdu tím potrápí mozek, protože se nestihne zregenerovat. Vše, co jsme zažili přes den, naše vzpomínky, emoce a informace, se během spánku v mozku uklidí a udělá se prostor pro nové. Nejde jen o všeobecně známý fakt, potvrdili ho i vědci z Centra pro spánek a vědomí ve Wisconsinu. Další výzkumy naznačují, že během spánku se z mozku odstraňuje tzv. nervový odpad. Spánek zabírá třetinu našeho života a je přítomen u všech živočišných druhů. Jde o zásadní chování a už částečná ztráta má negativní dopad na naše vědomí, náladu a zdraví. Proto ho nepodceňujte a dopřejte si kvalitní a dostatečně dlouhý odpočinek.

Koláž zdravé stravy.
Správná výživa dodává mozku potřebné látky pro dobré fungování.

Strava

Správná výživa také pomáhá mozku, aby se netrápil. Pro dobré fungování mimo jiné potřebuje:

  • Omega-3 mastné kyseliny – najdete je v rybách (losos, pstruh, sleď, makrela), ořeších, semenech, ovesných vločkách či olivovém oleji. Pro dostatečný přísun pro mozek stačí do jídelníčku zařadit dvakrát týdně rybu a občas ořechy.
  • Antioxidanty – potraviny obsahující antioxidanty jsou hlavně zelenina a ovoce. Zmíníme například borůvky, maliny, jahody, špenát, brokolici a kapustu. Důležitým antioxidantem pro mozek je vitamin E, nachází se v zelené listové zelenině, celozrnných produktech, ořeších či vajíčkách.
  • Vitamíny – z vitaminů zmíníme velmi důležitý vitamin B, protože má příznivý vliv na nervové funkce v mozku. Najdete ho například v mase, mléce, luštěninách a ořeších.
  • Minerály – důležitý hořčík se nachází v banánech, špenátu, sójových bobech či tuňákovi. Nejvíce hořčíku obsahuje pohanková mouka, ovesné otruby a piniová semínka. Zinek zas najdete v zelenině a luštěninách. Prospěšné je i občasné pití minerálních vod, hlavně když potřebujete v krátkém čase doplnit minerály.
Smějící se ženy se zmrzlinou.
Smích je nejpříjemnější způsob, jakým umíte pozitivně ovlivnit mozek.

Relax a smích

Vzpomínáte si, kdy jste se naposledy s chutí zasmáli či dobře pobavili? To jsou záležitosti, které váš mozek doslova zbožňuje. Smích má obecně pozitivní dopad na zdraví. Vědci z Marylandské univerzity přišli na to, že smích zlepšuje imunitu, protože zvyšuje tvorbu určitých protilátek, které posilují imunitní systém. Má dobrý vliv i na spánek, trávení a funkci krevního systému, což snižuje riziko infarktu. Nejen smích, ale relax obecně mozku pomáhá. Je důležité začlenit do svého denního režimu aktivity, které děláte rádi a baví vás, ať je to posezení s kamarády, procházky v přírodě nebo dobrý film v kině.

  • Komentáře
  • Podobné články
0
Architektura Interiér Novinky

Z kaple na kopci se stal stylový víkendový dům na samotě

0
Novinky Strava Zdraví

Smoothie nebo milkshake? To je otázka

0
Novinky Strava Zdraví

Velké snídaňové dilema: co ano a co ne?

Navigácia

Magazíny