Cukr náš každodenní

Snažíte se zhubnout, ale nedaří se vám? Snídáte jogurt s cereáliemi, zapijete to ovocným smoothie a na svačinu si dáte proteinovou tyčinku? I takto nenápadně se do našeho těla dostávají nadměrné dávky cukru. Ovoce, které si rozmixujete na šťávu, byste v původním stavu jedli možná i dva dny. Vymačkané ve sklenici ho však dokážeme vypít během pár minut. A to je ještě řeč o přirozeném cukru. S tím nezdravým je to však mnohem složitější.

Množství cukru, které každý den sní průměrný člověk, si ani neumíme představit. A přitom vůbec nemusí jít o čokoládu nebo balíček chutných sušenek. Potravinářský průmysl přidává cukr i do potravin, ve kterých byste to nečekali. Možná si také z dětství vzpomínáte na to, jak vám rodiče dopřáli zákusek jako odměnu. Pravděpodobně už tehdy jste si vybudovali závislost na cukru.

Cukr a zdraví
I nevinná lžička cukru v kávě může v těle způsobit pohromu.

Cukr v číslech

Doporučená denní dávka cukru je v současnosti 6 lžiček denně, tedy přibližně 25 gramů cukru. Člověk však průměrně během jednoho dne přijme i 90 gramů, což doporučenou dávku podstatně převyšuje. Tak například jahodový jogurt obsahuje 27 g cukru, sklenice pomerančového džusu 25 g, oblíbená Tatranka má v sobě 16 g cukru, litr coly přibližně 100 g a jedna lžíce kečupu 4 g. Přijímat více cukru není žádný problém. Ten nastává až tehdy, když ho chceme přijímat méně.

Za vším hledejte genetiku

Naši předkové si ovoce mohli dopřát jen pár měsíců v roce. My ho díky dovozu a supermarketem máme k dispozici kdykoli. Problém však není v ovoci a zelenině, ale v tom, že kromě toho jíme příliš mnoho chemicky zpracovaného cukru. To, že naše těla nedokážou strávit takové množství cukru, je podmíněno geneticky a evoluce v boji s cukrem prohrává. Kdysi bylo sladké raritou a umělý cukr nebyl přidáván do těch nejběžnějších potravin.

Naše těla si umí poradit s glukózou, kterou používá jako přirozený zdroj energie. Když se však do organismu dostane umělá fruktóza, orgány jsou zmatené a trvá jim mnohem déle, dokud tento cukr zpracují. V dávné minulosti se lidé k cukru dostali velmi vzácně a tělo nemělo takový problém ho zpracovat. Dnes organismus přehnaným množstvím cukru šokujeme, protože přijímáme více fruktózy z různých výrobků než té z ovoce a zeleniny. Genetiku v tomto případě prostě neošidíte.

Cukr a sladkosti
Cukr v jednom zákusku by nám vystačil na pár dní.

Kde se cukr ukrývá

Mouka, cereálie, všechny dietní výrobky bez cukru, nízkotučné mléčné produkty, omáčky, dresinky a dokonce i v masné výrobky, tam všude můžete cukr najít. Na etiketách cukr vůbec nemusí bít do očí. Může být velmi dobře zamaskovaný za různá nenápadná sladidla a sirupy. Dávejte si pozor zejména na dextrózu, sacharózu, fruktózu a všechny glukózovo-fruktózové sirupy. Řiďte se tím, že když nerozumíte etiketě a při vyslovování složek produktu se vám motá jazyk, nekupuje to. Tato sladidla v sobě skrývají vysoký podíl fruktózy, která zbytečně zatěžuje játra a hromadí tuk.

Cukr a čokoláda
Cukr je všude a někdy je opravdu těžké vzdát se ho.

Život bez cukru

Lidskému organismu prý trvá 8 týdnů, než se z těla dostane veškerý nepotřebný a zdraví škodlivý cukr. Bude vám trvat dva měsíce, než přestanete mít nutkavou potřebu zobnout si něco sladkého. Po tomto psychicky náročném období se však očistíte od všech cukrových jedů a zjistíte, že ta čokoláda vám vlastně ani nechybí. Naučit se žít bez cukru vyžaduje pevnou vůli a hodně sebezapření, ale výsledky stojí za to.

Cukr a ovoce
Vyměňte umělý cukr za přírodní, který znali již naši předkové.

Co vás čeká po „odvykačce“

  • Zdravá a pružná pleť bez kruhů pod očima.
  • Úbytek na váze a plošší bříško.
  • Začnete vnímat jiné chutě, které dosud utlumil cukr.
  • Více energie, kterou vám ubíraly rychlé cukry v čokoládě a sušenkách.
  • Čistá mysl nezatížená neustálými myšlenkami na sladké.
  • Lepší pocit z vlastního stravování a nového životního stylu.
  • Komentáře

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
  • Podobné články
0
Móda Módní seriál Novinky

Velký svatební speciál – vysněná kytice

0
Péče o tělo Zdraví

Bělení zubů po domácku – ano nebo ne

0
Novinky Relax Zdraví

5 věcí, které pomohou vašemu mozku zbavit se stresu

Navigácia

Magazíny